در پی تصمیم دولت کانادا برای کاهش تعداد مجوزهای تحصیل برای دانشجویان بینالمللی، کارشناسان و مسئولان موسسات آموزش عالی هشدار دادهاند که این سیاست تهدیدی جدی برای پایداری این موسسات و کاهش گزینههای آموزشی در جوامع دورافتاده است.
کاهش ۱۰ درصدی تعداد مجوزهای تحصیل بینالمللی
دولت فدرال کانادا اعلام کرده است که در سالهای 2025 و 2026، تعداد مجوزهای تحصیل که به دانشجویان بینالمللی اعطا میشود، به 437,000 مجوز کاهش خواهد یافت. این تصمیم در پی اعلام کاهش 10 درصدی در تعداد مجوزهای تحصیل برای دانشجویان بینالمللی در سپتامبر 2024 گرفته شد، در حالی که هدف مجوزهای تحصیل در سال 2024 برابر با 485,000 بود.
پری جانستون، رئیس “کالجها و موسسات کانادا” (Colleges and Institutes Canada)، تأکید کرد که دانشجویان بینالمللی نقش مهمی در حفظ بسیاری از برنامههای آموزشی در کالجها دارند. وی افزود که بسیاری از برنامههای پرهزینه مانند برنامههای مربوط به رشتههای فنی و مراقبتهای بهداشتی نمیتوانند بدون حضور این دانشجویان پویایی خود را حفظ کنند.
تأثیرات منفی کاهش مجوزهای تحصیل
کاهش تعداد مجوزهای تحصیل، به ویژه در کنار “کمبود سرمایهگذاری در آموزش عمومی در چندین استان”، ممکن است موجب کاهش گزینههای آموزشی برای دانشجویان در مناطق دورافتاده کانادا شود. این امر میتواند بر بودجه کالجها و موسسات آموزشی تأثیر منفی بگذارد و برخی از این موسسات را در موقعیتهای دشواری قرار دهد.
سیاستهای جدید در مورد مجوزهای کار پس از فارغالتحصیلی
دولت کانادا همچنین در حال سختگیری بر شرایط دریافت مجوز کار پس از فارغالتحصیلی برای دانشجویان بینالمللی است. طبق قوانین جدید، تنها فارغالتحصیلان از برنامههایی که با نیازهای بازار کار کانادا همخوانی دارند، قادر خواهند بود از مجوز کار پس از فارغالتحصیلی بهرهمند شوند.
کاهش جذابیت کانادا برای دانشجویان بینالمللی
کانادا دیگر به عنوان اولین مقصد برای دانشجویان بینالمللی شناخته نمیشود. در حال حاضر، این کشور در رتبه سوم، پس از ایالات متحده و بریتانیا، قرار دارد. تحلیلها نشان میدهند که در سال 2024، 47 درصد کاهش در تعداد مجوزهای تحصیل برای دانشجویان بینالمللی نسبت به سال گذشته پیشبینی میشود.
واکنشها به سیاستهای جدید
پری جانستون، رئیس “کالجها و موسسات کانادا”، گفت که اظهارات وزیر مهاجرت مارک میلر که به برخی موسسات آموزشی حمله کرده است، به ویژه برای موسسات عمومی و غیرانتفاعی، بسیار مضر بوده است. میلر در دفاع از سیاستهای جدید خود گفت که “رفتار باید تغییر کند تا سخنان تغییر یابد” و برخی از برنامهها باید بسته شوند تا منطق اقتصادی در سیستم آموزشی کانادا رعایت شود.
نتیجهگیری
در حالی که کاهش تعداد مجوزهای تحصیل برای دانشجویان بینالمللی به عنوان تلاشی برای مدیریت بهتر زیرساختها و نیازهای بازار کار در نظر گرفته میشود، این تصمیم ممکن است پیامدهای منفی برای موسسات آموزشی و گزینههای تحصیلی در کانادا داشته باشد. به خصوص برای مناطق دورافتاده که به حضور دانشجویان بینالمللی نیاز دارند، این تغییرات ممکن است دسترسی به آموزش را محدود کند و تاثیرات اقتصادی قابل توجهی را به همراه داشته باشد.
ارسال دیدگاه